Две части вместо модули и обща оценка ще има в матурите след 7. клас

142 преглеждания

На практика изпитът не се променя, поясни министърът на образованието

На практика няма промяна при матурата след 7 клас. Това поясни в ефира на bTV министърът на образованието и науката Красимир Вълчев. Изказването идва по повод информация, че двата модула, в които досега се провеждаше изпитът, ще отпаднат.

Министър Вълчев уточни, че занапред изпитът ще бъде в две части, а не с два модула. Всеки ученик може да реши дали да участва във втората част или не. Оценката, която ще получава, обаче ще бъде една. Това означава, че писането и по втората част ще даде допълнителна тежест и възможности на ученика да кандидатства в повече гимназии.

Първата част на матурата ще съдържа 25 задачи, а втората част – преразказ. Запазва се продължителността и форматът на изпита. Той ще бъде върху материала само от 7 клас. „Това, което променяме, е, че вместо два модула ще се казва две части и оценката ще бъде една”, обобщи просветният министър пред медията.

В коментар за останалите актуални теми от сектор образование, Красимир Вълчев съобщи, че 12 000 деца са напуснали образователната система. 8000 от тях са заминали в чужбина. Броят на децата, при които има риск от отпадане, е между 60 и 70 000.

Министърът пресметна и нивата на учителските заплати, които са в сила от нова година. По думите му средната брутна учителска заплата е близо 1300 лв., а минималната – 920 лв. Това означава, че средното „чисто” възнаграждение е близо 1100 лв.  Тези, които получават 920 лева и са току-що постъпили учители и нямат добавка за прослужено време, ще вземат около 800 лв. „чисто”, поясни Вълчев и допълни, че след увеличението за първи път тази година средната учителска заплата ще бъде над средната за страната, което не се е случвало от  десетилетия дори, по думите му.

Красимир Вълчев съобщи още, че МОН стартира нова национална програма, с която ще финансира обучението за придобиване на учителска правоспособност от лица, завършили висше образование в други сектори. Така от ведомството ще се опитат да се справят с липсата на преподаватели. Традиционно не достигат учители по чужди езици и информатика, а все повече и по математика и физика.

В тази връзка се прави и информационна система, която ще срещне търсенето и предлагането и картографира липсите на специалисти, който министър Вълчев очаква да се задълбочи в следващите години.  

Той коментира и мерките, които МОН предприема за справяне с проблема с тежките раници на учениците. Някои от тях ще дадат ефект от началото на идната учебна година, смята министърът.  Вълчев припомни, че са закупени 300 000 шкафчета на стойност близо 10 милиона лева, осигурен е достъп до електронни варианти на учебниците, препоръчано е на училищата да оптимизират учебните разписания, така че децата да се носят учебници за по-малко дисциплини.

Източник: btv
EspressoNews