5 пъти АПИ е изисквала отстраняване на дефекти от трасето София-Своге

1213 преглеждания

Конкретни сигнали има и, че завоят-убиец е опасен

Премиерът Бойко Борисов бе домакин на срещата във връзка с трагичния пътен инцидент в Искърското дефиле, в която участваха ръководителите на всички ресорни за изясняването на ситуацията институции.

От думите на главния прокурор след срещата стана ясно, че автобусът, превозвал пътниците, е без редовен технически преглед, на какъвто подлежи два пъти годишно и е трябвало да премине до 5 август. Освен това не е изпратено уведомление за съответния курс „Случаен превоз“ до „Автомобилна администрация“, каквото е законовото изискване.

През дългите години, в които водачът е правоспособен (има С категория от 1977 г., а от 1991-ва – всички останали категории) е санкциониран 7 пъти с фиш – за шофиране без колан и неправилно паркиране, но никакви наказания за каране след употреба на алкохол или други опиати. В деня на катастрофата шофьорът също не е употребил алкохол.

Сотир Цацаров съобщи още, че автобусът се е движил с 53 км.ч, при ограничение за този участък от 40 км.ч. Той обобщи и трите основни направления, в които се движи разследването за инцидента. Първото е техническа неизправност на превозното средство и действията на компанията-превозвач, второто – грешка на водача и третото – състоянието на пътя.

От фактите, изнесени от главния прокурор, стана ясно, че РУ-Своге е подало 3 сигнала до АПИ и останалите компетентни органи за състоянието на злополучния участък, както и на други зони от пътя Своге-София. В сигналите е посочен броят на ПТП на опасния завой и лошото сцепление на автомобилите с асфалта, въпреки съобразяването на водачите с ограниченията. Не е последвало отстраняване на дефектите на пътното платно. Предстои прокуратурата да извърши проверка на извършването и приемането на ремонта на пътя.

В следващите седмици предстоят съдебно-технически експертизи. Обвинение на водача ще бъде повдигнато в рамките на деня.

Цацаров уточни, че независимо от липсата на редовен технически преглед, е възможно автобусът да е напълно изправен. Именно затова нито една от версиите няма да бъде изключена от разследването на тежкия инцидент.

Министърът на вътрешните работи Валентин Радев, който също участва в срещата, потвърди за наличието на няколко предписания за опасния участък. Част от тях са били взети предвид, друга – не.

Министърът на транспорта Ивайло Московски допълни, че е приключила проверката на божурищката фирма „Мобилус 5“. Лицензът на превозвача е валиден до 2027 г., компанията е финансово стабилна и след цялостната проверка от април тази година не са установени никакви нарушения.

Министърът припомни, че за всеки курс случаен превоз, „Автомобилна администрация“ трябва да разполага с информация за датата, часа и маршрута на пътуването. Московски уточни, че проверките на техническото състояние на автобусите с над 10-годишна възраст се налагат заради нуждата от по-високо ниво на безопасност.

Министърът на регионалното развитие Николай Нанков подчерта, че 5 пъти от АПИ са карали фирмата-изпълнител на пътния участък да отстранява нередности по трасето, докато то е било въведено в експлоатация и му е бил издаден технически паспорт през месец февруари 2017 г. – без забележки. Ремонт обаче не е започнал.

За честите катастрофи на мястото са били уведомени от Областно пътно управление, които са започнали конкретни действия.

Информация за действията на здравните власти даде след срещата и ресорният министър Кирил Ананиев, който не пропусна да благодари на всички медици, помагали на пострадалите.

От ранените най-тежко остава състоянието на 4 жени, настанени в „Пирогов“. Критично е състоянието и на 62-годишна жена, оперирана в Окръжна болница. Черепно-мозъчна травма, както и гръдни и лицеви травми има 30-годишен мъж, пациент на ВМА. Няма опасност за живота на водача на автобуса, който е настанен в УМБАЛ „Царица Йоанна“-ИСУЛ.

Халил Летифов от комисията по транспорт в Народното събрание заяви на брифинга, че отново ще бъде подновен дебата за предпазните колани в автобусите и ще се търси възможно най-добрата законова рамка.

При тежката катастрофа на 2 км. преди Своге загинаха 16 души. 27 август е ден на национален траур.

EspressoNews