В Костинброд почетоха саможертвата на военния пилот Радослав Димитров

881 преглеждания

Пилотът загива при учебно-тренировъчен полет преди 37 години

В Костинброд почетоха саможертвата на военния пилот полковник Радослав Димитров, който загива преди 37 години, в кв. „Захари Стоянов“ /зад линията/.

На 01.07.1987 г., при изпълнение на тренировъчен полет спира двигателят на МиГ-23МФ, с пилот полковник Радослав Славов Димитров. Летецът успява да отклони изтребителя от падане в град Костинброд, с цената на живота си.

Венец в памет на летеца поднесоха заместник-кметът на община Костинброд – Александър Ненов и главният експерт „Обществен ред и сигурност“ в община Костинброд – Стефан Стефанов, полковник Ангел Николов – зам.-командир на База за командване, управление и наблюдение и военнослужещи от Военновъздушните сили. Паметта на летеца почете и неговата дъщерята, заедно съпруга си, както и други близки или присъстващи на авиокатастрофата.

1

2

3

Радослав Славов Димитров е български пилот изтребител-прехващач, загинал геройски при изпълнение на гражданския си и войнски дълг, за да не се взриви заедно със самолета си в гр. Костинброд. Изтъкнат инструктор-методист.

Роден на 13 април 1933 г. в с. Свобода, Чирпанско. Произхожда от семейство от БДЖ. Завършва средно образование и постъпва в Аероклуба Баните –Казанлъшко (1951 г.), а след това постъпва и завършва НВВУ “Г.Бенковски” (1954 г.) с отличие, получава полувисше военно и гражданско образование. В бойните части на военната авиация е бил командир на звено, командир на ескадрила, зам.-командир на изтребителен авиационен полк, старши инспектор по техника на пилотиране и бойно използване в ПВО и ВВС. С големи заслуги за обучението и възпитанието на десетки млади изтребители-прехващачи. Пилотирал е 11 типа самолети. Пролетял е близо 4000 часа.

Радослав Димитров загива при учебно-тренировъчен полет в зона сложен пилотаж със самолет МиГ-23МФ след спиране на двигателя във въздуха и опит на летеца на всяка цена да спаси самолета и кацне принудително на летището. Малко преди гр. Костинброд на височина 1800-2000 метра разбира, че трябва да напусне аварийно самолета, за да не падне заедно с него в града, но самолетът става неуправляем, времето за катапултиране недостатъчно, и се разбива в източните покрайнини на Костинброд.

Радослав е един от летците, преживели доста сложни по характер и количество особени случаи в полет, с които той се е справял винаги хладнокръвно (спукване на гуми след кацане, спиране на двигателя на МиГ-19 нощем, но последващо успешно кацане с един двигател, отказ на хидравличното управление на същия самолет и пр.). Изключително хладнокръвни са били и действията му при спиране на двигателя на самолета МиГ-23 на 1 юли 1987 г. като до последния момент е бил уверен, че ще успее да кацне на полосата в Доброславци, но уви!

Източник и снимки: Община Костинброд

EspressoNews

Последвайте EspressoNews във Фейсбук