Заслужават ли си парите достойнството Ви?

1121 преглеждания

Коментар на Елизабет Тонина, ученичка в 31 СУЧЕМ „Иван Вазов“, гр. София

Ако гласът Ви нямаше значение, защо някой би го купувал? Убедена съм, че не попадате на този въпрос за първи път, но нека разгледаме по-обстойно неговата същност. Всички сме добре запознати с факта, че изборите и гласовете подлежат на манипулации и невинаги отговорят на действителните показатели.

Всички ние трябва да се интересуваме от политическия живот в България и да бъдем запознати с партиите, техните цели, както и с депутатите, които ги представляват. Като граждани в тази държава не бива да бъдем безразлични към изборите и към политическия живот като цяло. Важно е да сме запознати, за да можем да направим нашият избор. Но също толкова важно е да следим дали се злоупотребява и да сигнализираме за този проблем. Защото подаването на жалби и разкриването на нарушенията са стъпки към по-честни избори.

Тази година избирателната активност беше висока както у нас, така и в чужбина. В България над 50% от хората, имащи право на глас, са гласували. В същото време са били подадени около 400 сигнали и жалби в Централната избирателна комисия, според статистика на онлайн вестник „Дневник“. Повечето от сигналите са свързани с машинното гласуване. Част от тях са обвързани с трудност при работа с машините и манипулиране на гласа от тях, но паралелно и със злоупотребяване с хартиената бюлетина.

Важен фактор, на който е хубаво да се обърне внимание, са действията, които се предприемат преди изборите. Флаерите, които се раздават, кампаниите, които се откриват, ремонтните дейности, които стартират. Някои от тях обаче имат цел - да манипулират гласа ни, дори несъзнателно към партията, която ги извършва.

Флаерите са логичен и класически начин за водене на кампания. Благодарение на тях платформите на политическите партии достигат по-лесно до избирателите. Но дали тези платформи са толкова обещаващи и лесни за изпълнение, колкото са представени е отделен въпрос, чийто отговор пряко зависи от нас, като гласуваме доверие на съответната партия.

От друга страна - ремонтите, увеличаването на пенсиите и помощите, раздаването на пари са типични методи на манипулации, които трудно могат да бъдат санкционирани. Разрешаването на част от този проблем зависи от нас. Но дали ние сме склонни да се подадем и да повярваме, че щом сега настъпва промяна, тя ще продължава да се осъществява и да става все по-мащабна? Уви, това рядко се случва, както знаем. Не е случайно, че в повечето случаи партиите се възползват от финансово нестабилни хора, при които манипулацията е по-лесна и успешна. Да продадем гласа си за 20, 50 или дори 100 лева за нас може да бъде неуместно, но за някои хора е лъч надежда, че ще настъпи промяна. Подкупени с обещания за по-добри условия на живот през следващите години. И тук трябва да се отбележи, че трябва силна воля, за да се откаже, защото опитът говори, че нищо не се променя, докато не наближат следващите избори. И кръговратът продължава.  

В крайна сметка е важно да бъдем горди с избора си, „защото да не направим нищо - също е избор“. Да не отидем да гласуваме или да не подадем жалба, когато видим, че се злоупотребява с гласа ни, също е част от голямата картина, която представлява обществото от избиратели.

Според мен, всички без значение от възрастта и пола, трябва  да се интересуват от политическия живот на страната, в която живеят. Осъзнато и отговорно да заявят и да отстояват гласа си, и да не се подават на манипулации. Достойнството не струва пари, то е съвкупност от всички малки решения, които правим сами и заставаме гордо зад тях. Животът не бива да се превръща в „пазар“, в който да очакваме добър купувач и висока цена както за гласа си, така и за честта си.

Снимка: pixabay.com

Материалът е изготвен Елизабет Тонина, ученичка в 31 СУЧЕМ „Иван Вазов“, гр. София, за ученическия конкурс „Работилница за репортери 2021 - Поглед към доброто“

„Работилница за репортери 2021 - Поглед към доброто“ се провежда под патронажа на българския евродепутат Ева Майдел 

Партньори на конкурса са: Idea Advertising & PR,  TBI InfoКатедра „Медии и обществени комуникации“ - УНСС

Медийни партньори на конкурса са: 

NOVAБНТ, Bulgaria ON AIRБНР, Дарик радио, Радио FM+, uspelite.bg, noviteroditeli.bgTeen Station

EspressoNews

Последвайте EspressoNews във Фейсбук