Как се промени офисът през последното десетилетие?

1054 преглеждания

В последните години офисите се превръщат в място не само за работа, но и за забавление

Работното място се промени изоснови през последните години, като освен автоматизацията на ръчния труд, много нововъведения измениха и офисната работа. Тя става по-гъвкава и забавна. Ето пет начина, по които работата в офиса се промени през последното десетилетие.

Работи и се забавлявай

Средно човек прекарва 90 000 часа от живота си в работа при стандартна работна седмица от 40 работни часа. Само че проучване след проучване показва, че е нереалистично да очакваме от някого да може да даде 100% от себе си по време на целия работен ден. 

Затова в последните години офисите се превръщат в място не само за работа, но и за забавление. Маси за билярд, стаи за медитация и дрямка, даже пързалки, са само малка част от начините по които компаниите правят работното място по-забавно, което пък от своя страна увеличава продуктивността. 

Сред пионерите на това движение са технологичните компании от Силициевата долина като Google, Apple и Facebook. 

Твоите задачи, твоите часове

Все по-често компаниите позволяват на служителите сами да определят работните си часове стига да съумеят да изпълнят задачите си. Така те могат да се фокусират върху работата си когато са най-продуктивни. 

Друга полза от гъвкавото работно време е, че така служителите не е нужно да пропускат работа, ако им излезе неотложен ангажимент по време на “традиционните” работни часове. 

В същото време е много важно служителите да работят като екип и да си помагат, когато някой има нужда от повече време за извънработни дейности. В интервю на Toronto Life относно културата на екипна работа в PokerStars мениджърът по подбор на служители в компанията споделя: “Никой не трябва да затъва в работата си и всички тук разбират, че когато един от нас спечели, екипът печели като цяло.”

Здрав дух, в здраво тяло

Само мисълта, че прекарваме най-хубавите часове от денонощието в работа е достатъчна да повлияе сериозно на емоционалното ни състояние. А какво се случва, ако не чувстваме удовлетворение от работата си? Или пък имаме проблеми с някой колега? 

Много фактори могат да повлияят на емоционалното ни състояние, което дава отражение както на личния ни живот, така и на професионалните ни умения. Затова все повече компании вече полагат грижи за своите служители във всяка сфера от тяхното благосъстояние. 

Това включва безплатни карти за фитнес или дори фитнес в офис сградата, срещи с терапевти, организиране на релаксиращи занимания като йога и медитация, мероприятия за сплотяване на екипа, уъркшопи по продуктивност и др.

“Шефе, виждам те”

В традиционния корпоративен свят йерархията е неотменим елемент от работната култура, а позицията на служителите е ясно изразена по всевъзможни начини. 

Обикновено работните места на “шефовете” са просторни, луксозни и с красиви гледки, докато “обикновените” служители работят в малки “кутийки” или в общи пространства. Това също се променя, като топ предприемачи като Ричард Брансън и Марк Зукърбърг възприемат идеята да работят рамо до рамо с останалите служители. Тоест, всеки, независимо от ранга си, работи в пространства, които са отворени към останалите, което най-малкото означава стъклени стени, а понякога-липсата на офис.

Зукърбърг работи в огромния отворен офис на Facebook на същото бюро, на каквото работят и останалите служители. Брансън пък споделя в книгата си “Методът Virgin”, че не разполага с офис в централата на компанията си, а също така, че когато иска да говори с някого “не го привиква при себе си”, а отива при него.

Домът, моят офис

Офиси? Защо дори са ни нужни те? Работата от вкъщи е мечта за много хора, особено за тези, които ненавиждат дългите и изморителни пътувания до офиса, или пък онези, които трябва да се грижат за някого вкъщи. 

За щастие работата от домашен офис става все по-популярна. Допреди няколко години тя бе “привилегия” основно за работещите на свободна практика, но вече става масов феномен компании от всякакви размери да допускат служителите си да работят от вкъщи за постоянно или поне за няколко дни в седмицата. 

Варианти за подобна конфигурация има много поне когато се отнася за работа, която не изисква физическото присъствие на служителите на мястото на нейното изпълнение. Напоследък много компании преминаха към напълно дистанциони екипи, след като установяват редица предимства на този модел на работа.