На днешния ден: Пуснат е на вода първият параход с железен корпус, задвижван от гребен винт

3996 преглеждания

Неговото име е „Грейт Бритън“

На 19 юли 1843 г. е пуснат на вода корабът „Грейт Бритън“. Той е първият параход с железен корпус, задвижван от гребен винт. Когато е окончателно завършен през 1845 г. той е най-големият кораб в света с дължина 98 метра и водоизместимост 3400 тона – с 30 метра по-дълъг и 1000 тона по-голям от най-големия кораб строен до тогава.

Когато през 1845 г. „Грейт Бритън“ бил окончателно завършен, той впечатлявал с дължина 98 м и водоизместване 3400 тона – с 30 м по-дълъг и 1000 тона по-голям от най-големия строен дотогава кораб. Широчината му била 15.39 м, а височината от кила до главна палуба 9.91 м. Имал 4 палуби и екипаж от 120 души. Можел да превозва 360 пътници, 1200 тона товар и 1200 тона въглища за гориво.

Бил задвижван от два огромни парни двигателя с пряко действие, наклонени под ъгъл 60 градуса. Те били с диаметър на цилиндъра 220 см, ход на буталото 1.8 м и обща мощност 1000 к.с. (750 kW) при 18 об/мин. Парата за тях се осигурявала от 3 котела с морска вода, всеки от тях с 8 пещи, дължина 10 м, височина 6.7 м и широчина 3 м под налягане 0.35 кг/см2.

На 28 юли 1845 г. „Грейт Бритън“ потеглил на първото си плаване от Ливърпул за Ню Йорк, като извършил прехода за 14 дни и 21 часа, със средна скорост 9.25 възла – с 1.7 възла под дотогавашния рекорд.

На 22-и септември 1846 г, в резултат на навигационна грешка, „Грейт Бритън“ заседнал в залива Дъндръм Бей (Dundrum Bay), където останал почти цяла година. На 25 август 1847 бил върнат на вода, а спасителната операция възлизала на £34,000. Всичко това довело до фалита на „Грейт Уестърн Стимшип Къмпани“. „Грейт Бритън“ бил продаден за едва £25,000. Новите собственици ремонтирали кораба, сменили двигателите, гребния винт и котлите и направили съществени изменения в конструкцията, след което в продължение на почти 30 години го оперирали между Англия и Австралия. Днес „Грейт Бритън“ е напълно възстановен и е превърнат в музеен експонат в пристанището на Бристъл.

Корабът е проектиран от Изъмбард Кѝнгдъм Брюнѐл, един от най-великите британски инженери и конструктори. Брунел проектира мостове, корабостроителници, тунели, железници и революционизира обществения транспорт и инженерство. През 2002 г. е поставен на второ място в публичното допитване на BBC за определяне на „100-те най-велики британци“. През 2006 г., по повод двувековната годишнина от рождението му, са организирани големи тържества под името Брюнел 200.

Грейт Биритън

EspressoNews

Последвайте EspressoNews във Фейсбук