В разгара на предизборната кампания, когато кандидат кметовете се опитват да достигнат по всякакъв начин до максимално много гласоподаватели; в момент, в който трябва да бъде направен избор, касаещ бъдещето развитие на мястото, където живеем, учим, работим, възпитаваме децата си; в общини, в които липсват достъпни източници на информация, за да бъде възможно всеки един от нас да направи своя информиран избор и да даде гласа си за кандидата, който прецени, че е най- достоен да поеме кметската власт, какви трябва да бъдат политическите кампании в малките общини, за да достигат посланията, идеите и планираните активности на кандидатите до хората?
Представяме Ви едно интервю с д-р Александър Христов.
Д-р Александър Христов - Акаунт директор на ПР агенция, главен асистент в УНСС и преподавател в НБУ. Той е доктор в сферата на комуникациите и магистър по международни икономически отношения. Благодарение на богатия си опит в много области – в корпоративни и политически кампании, като преподавател и журналист, успява да комбинира различни знания и умения в областта на ПР и комуникациите.
През периода от 2011 г. до 2013 г. е Председател на Българско дружество за връзки с обществеността (БДВО), в момента е член на УС, а от 2006 до 2011 г. е Председател на Комисията по етика на БДВО. Съавтор е на изследване за политическите лозунги на българския преход и на сравнителни разработки за политически и корпоративни комуникации. Участва с публикации и коментари на послания и предизборни кампании.
- Какво трябва да могат и знаят кандидат кметовете, захващайки се да водят предизборна кампания, по отношение на това как трябва да представят себе си, екипите и идеите си?
Първо, нещо по-общо – огромна част от българските политици познават себе си и най-вече опонентите си, но не познават достатъчно добре гласоподавателите. Говорят за коалиции, за този срещу онзи, но слабо познават какви са хората, които гласуват за един или за друг.
Това е първото нещо, което трябва да знаят кандидат кметовете, за да водят успешна кампания. При местните избори е по-лесно – особено в малките населени места те дори познават поименно своя електорат. И това е начинът – те да говорят на техния език, с техните проблеми, да представят себе си и идеите си така, че да отговарят на нуждите на аудиторията. Разбира се, без да правят компромиси с ценностите, които защитават.
- Как се печели доверие в момент на съревнование?
Нищожна част от доверието се печели по време на самото съревнование. За да е успешно то, например при местни избори, кандидатът или партията трябва да са изградили доверие към себе си преди това. Затова казвам, че в деня след изборите трябва да започне кампанията за следващите. Тоест – един непрекъснат процес на добри дела, ангажименти и комуникация. Това е най-добрият начин да се спечели доверието.
- Какво мислите за изкарването на „мръсните ризи“ на опонентите, като стратегия при водене на кампания?
Колкото и да сме против това, тази стратегия е неизбежна. Нещо много важно: ако един кандидат например е намесен в корупционни схеми или е карал пиян, хората имат право да знаят това. Това „мръсни ризи” ли са? Защо да е лошо те да бъдат изкарани, пък макар и от политически противник, не печели ли цялата местна общност, ако знае с какъв човек си има работа? Разбира се, тук не говорим за фалшификациите, които са вредни за цялата кампания. Но пък от друга страна, самоцелното търсене на „мръсни ризи” прави и нещо много опасно – измества вниманието към негативите на другия, вместо към собствените ти позитиви. А това, че няма да гласуват за него, не означава автоматично, че ще гласуват за теб. Особено ако нямаш какво да им кажеш. Смятам, че въпреки постоянно повтаряния напоследък негативен вот, тоест, да дадеш вота си за някого, само сащото е най-малко лош, основната мотивация хората да гласуват е позитивната. Това е още по-вярно, когато става въпрос за местни избори.
- Според вас, раздаването на предизборни брошури и рекламни, партийни материали, подпомага ли за взимането на решение?
Брошурите, плакатите и балоните почти не влияят върху вземането на решение. Но те правят нещо друго важно – създават атмосфера и разпознаваемост на лицата и на партиите. И все пак, в съвременната политическа и обществена действителност инвестиция в директни срещи с избиратели и кампания в медиите е по-добра, отколкото в плакатна война и раздаване на запалки и знаменца.
- Кои са работещите канали, чрез които информацията реално достига до хората?
Директните канали. Срещите с избиратели, отворените дискусии, нещо изключително важно – регионалните медии, защото те сай най-близо до хората в местната общност, и са най-директната част от медийната комуникация.
- Каква е ролята на онлайн медиите в кампанията?
Значителна, защото позволява информацията да се разпространява бързо, да се споделя и да се обсъжда. Фактът, че част от дискусиите се провеждат онлайн, а не на площада, е добре за всички – така проблемите стават ясни по-бързо, съответно и решения могат да бъдат намерени по-бързо. Но онлайн медиите са за определена аудитория. Да не забравяме, че по последни данни, едва около 57% от домакинствата в България имат достъп до интернет. За Северозападна България този процент дори е 44%. Значи все още има достатъчно големи групи от хора, които не могат да бъдат достигнати с онлайн медиите.
- Национални или регионални медии за отразяване на предизборната кампания в малките общини?
Да използваш национална медия за регионална кампания е като да рекламираш квартално кафене в най-гледаното време в национален ефир. Не че не върши работа, просто достига до огромна празна аудитория и излиза прекалено скъпо. Затова регионалните медии са изключително полезни за предизборната кампания – те достигат до точните хора и нещо повече, знаят как да говорят на техния език. Особено на местни избори вниманието към регионалните медии от страна на кандидатите трябва да е много по-голямо.
- Какво бихте посъветвали избирателите, което да съблюдават, правейки своя избор за кмет и общински съветници?
Най-важното е да отделят време да се запознаят с програмите им. Съответно, да гласуват колкото е възможно по-рационално.
Д. В. / Еспресо Медия