Лъч надежда за забравения Дунав

3064 преглеждания

Анализ на Кристиян Юлзари, ученик в АЕГ „Гео Милев“, гр. Русе

Русе е най-големият пристанищен град в българския участък на река Дунав. Областният център предлага широк спектър от възможности за разглеждане на културно-исторически забележителности, пазаруване, събития и местна кухня. Това е предпоставка за превръщането на русенския регион в туристически център за речен туризъм. През последните години се забелязва ръст на круизните плавания по река Дунав. Всяко лято стотици туристи от цял свят пристигат в Русе, заради богата история и изящната градска архитектура. По време на кризата през 2008/2009 година, речният туризъм бележи най-ниските си стойности. Оттогава насам се забелязва плавен ръст в туристическите посещения през летните месеци.

Справка в Изпълнителна агенция „Морска администрация“ показва, че през 2018 година 748 круизни кораба са акостирали на българските речни пристанища. Това е ръст с 20%, спрямо 2017 година, когато посещенията на круизни кораби по река Дунав са били 623. Според директора на Дирекция Речен надзор-Русе“ Иван Жеков, към 31 юли 2019 година на Пристанище Русе са пристигнали 207 кораба.

Дълги години туристите по река Дунав бяха посрещани на Пристанище Русе от грозната гледка на занемарената крайбрежна ивица. „Правени са неща на парче. Не е имало цялостна визия за Русе като туристическа дестинация.“, споделя Златомира Стефанова, заместник-кмет по икономика и инвестиции в Община Русе. Местната власт забелязва тенденция за увеличаване на пътникопотока през последните четири години. Оттам планират да развият и популяризират речният транспорт като участват в туристически изложения, привличат частни туроператорски фирми и организират събития с местно и международно значение.

В момента тече генерален ремонт по модернизиране на бреговата алея в крайдунавския град. Той е част от трансграничен проект между Русе и Гюргево на стойност 16,5 млн. лева. След завършване на строителните дейности, градът ще се сдобие с нова кейова стена, яхтено пристанище и модернизиран пътнически терминал, който ще предоставя възможност за акостиране на до три големи пътнически кораби. Очаква се проектът да бъде завършен до края на 2020 година.

Въпреки старанието на местните власти за развиване и популяризиране на туризма в региона, онлайн анкета, проведена за EspressoNews в периода 1-3 април сред 70 пълнолетни граждани, показва, че 59% от запитаните смятат, че речният туризъм в региона не се развива успешно през последните години, 14% са на обратното мнение, а 27% не могат да преценят.

Михаил Михов е представител на туристическо дружество „Приста“ Русе. Той смята, че интереса към туризма по река Дунав нараства с малки темпове. „Русе се рекламира като място за културен туризъм, но не и за приключенски. Липсват иновативни туристически продукти, свързани с реката, които да привлекат повече хора.“, споделя той. Според него действията на общината не говорят за развиване потенциала на града и превръщането му в средище за речен туризъм.

Много любители на водните изживявания се притесняват, че след края на ремонтните дейности по крайречната ивица, в Русе няма да има място, което да е с пряк достъп до реката. Всяка година стотици туристи от цял свят пристигат в Русе, благодарение на международния воден поход - ТИД. До момента всички участници спираха в крайдунавския град, като така трупаха приход за местната хазна. След края на ремонтните дейности това ще е невъзможно, тъй като проекта за модернизация на крайбрежното пространство не предвижда възможността, каяци да бъдат изваждани на брега. Според Михов, именно такива масови мероприятия могат да съживят забравения речен туризъм, защото той не се свежда само до круизни посещения и пътувания с лодка.

На дневен ред стои въпросът с проводимостта на реката. За да не се възпрепятства плаването на корабите, е нужно да бъдат полагани редовни грижи за речният път. В почти всички европейски държави по поречието на Дунав, съществуват съоръжения за контрол нивата на водата, което прави реката плавателна през цялата година. На територията на България няма изградена подобна инфраструктора. „По тази причина при ниски води, корабоплаването е невъзможно, докато нивото на водата не се покачи.“, споделя Михов. Друг съществуващ проблем за безпрепятственото корабоплаване са наносите от пясък, чакъл и тиня. През февруари 2020 година беше подписан договор за изпълнение на драгаж за подобряване на условията за корабоплаване по фарватера в критичните райони по река Дунав между Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, изпълнителната агенция „Проучване и поддържане на река Дунав“ и дружество в град Варна, цитира БТА. Споразумението е на стойност 6 730 640 лева /без ДДС/ и обхваща следващите три години.

Проучването ни показва, че 97% от гражданите смятат, че ако речният туризъм и корабоплаването в региона се развият, икономиката в Русе ще се подобри. Така броят на заетите в бранша ще се покачи, което респективно ще доведе до ръст в приходите на общината. Само за миналата година печалбата на Община Русе от акостиралите круизни кораби възлиза на 195 629,34 лв. Златомира Стефанова поясни, че сумата се формира от броя на пасажерските плавателни съдове, броя на пътниците и концесионното възнаграждение.

От януари 2019 Русе е член на Дунавския туристически регион. Неговата основна цел е да повиши приходите от туризъм като развива рекламна дейност, подпомага туристическите информационни центрове, разработва стратегии и годишни планове. Заместник-кметът на Община Русе, Златомира  Стефанова заяви, че след отминаването на пандемията от COVID-19, ще бъде сформиран консултативен съвет по туризъм, който ще разгледа варианти за превръщането на Русе в една от водещите туристически дестинации по поречието на река Дунав.

В момента, пътниците, които пристигат на Пристанище Русе се трансферират с автобуси до аерогарата в Букурещ, Румъния. Русе разполага с общинско летище, което не работи от 30 години, но има инвестиционен интерес от фирма „Еонметалл България“ ЕООД да бъде превърнато в голям Логистичен център. Ако сделката между Община Русе и частната фирма се осъществи, градът ще притежава всички видове транспорт (летищен, релсов, наземен, воден) и би се превърнал в още по-привлекателна дестинация за пътници от цял свят.

Туризмът във всичките си форми е един от най-засегнатите сектори, поради пандемията от COVID-19. Въпреки това, тенденцията за развитие на круизното корабоплаване в българския участък на река Дунав е положителна. Ако стратегията на Общината за развитие и популяризиране бъде успешна, в близко бъдеще Русе може да се превърне в масов туристически център.

*Данните за круизни кораби, посетили български речни пристанища през периода 2014 г. - 2018 г. обхващат всички речни гари по поречието на българския участък на река Дунав. Възможна е хипотеза, при която туристически маршрут на круизен кораб включва посещение на едно или повече български речни пристанища. 

Пътуването, което промени представата ми за България

Материалът е изготвен от Кристиян Юлзари, ученик в АЕГ „Гео Милев“, гр. Русе, за ученическия конкурс „Работилница за репортери 2020 - Книга на спомените“

„Работилница за репортери 2020 - Книга на спомените“ се провежда под патронажа на българския евродепутат Ева Майдел и с любезното съдействие на:

RollplastAQ Magnit,  BHTCАвтошкола ВасилевиУНСС360 Creative BulgariaVolontimeМания Принт,  ПГ "Велизар Пеев"

Медийни партньори на конкурса са: 

NOVAБНТBulgaria ON AIRДарик радио, Радио FM+noviteroditeli.bgTeen Stationtopnovini.bg

Партньор и домакин на церемонията по награждаване на призьорите в „Работилница за репортери 2020 - Книга на спомените“: Община Враца

Институционални партньори: Община ВрацаОбщина МонтанаОбщина ЧавдарОбщина Елин Пелин