Стартирането на бизнес онлайн вече е въпрос на дни, ако не и на часове. Всеки предприемач с добра идея може да стартира бизнес, особено в днешно време, когато онлайн търговията процъфтява. Много често се случва търговците в наши дни дори да нямат нужда от физически обект, а уеб сайтът да изпълнява тази функция перфектно.
Но не се заблуждавайте, въпреки че проектирането и изработката на сайт не изисква толкова усилия, колкото създаването на физически офис, то все пак изисква доста интелектуален труд и планиране. Според Григор Павлов от SeoWebDesign – компания занимаваща се, както с изработка на сайтове, така и със SEO (оптимизация за търсачки), първата и основна грешка на клиентите е, че залагат в бюджета разходи единствено и само за изработка на сайт. Този разход е минимален, докато много по-голяма част от бюджета трябва да се предвиди за последващ маркетинг и оптимизация, защото никой няма нужда от сайт без посетители.
И така, как да гарантирате, че уеб сайтът, който сте планирали ще е едновременно красив, функционален и ще продава? По-долу ще разгледаме десет от най-фрапантните грешки, допускани при изграждането на професионален и модерен уеб сайт.
Посредствено съдържание
„Съдържанието е цар“ - това е максимата, която води SEO оптимизаторите последните над 10 години. Интернет е пълен с безсмислено или лошо написано съдържание, а хората копнеят за експертни статии и полезна информация. Уеб сайтът ви не е контейнер за боклук, в който от време на време хвърляте нерелевантна или хаотична информация. Дори и визуалните ви материали да са страхотни, нискокачественото съдържание ще попречи на посещаемостта на сайта. Направете първоначален план как да структурирате съдържанието си, така че едновременно да предлага лесна навигация, но и да носи експертна информация за посетителите.
Уеб дизайн на сайта и лош UI/UX
UI/UX са доста обширни теми и доста големи компании разполагат с цели отдели със служители, които се занимават, единствено и само, с тестване и проследяване как се отразяват на потребителското поведение дори и малките уеб дизайн промени по сайта. Ние няма да навлизаме толкова дълбоко, а ще се спрем на основното, което трябва да избягвате:
- Залагане на прекалено „крещящ“ и претрупан уеб дизайн;
- Използването на снимки с ниско качество;
- Трудно четими шрифтове и текстове;
- Лош контраст между текстовете и бекграунда на сайта;
- Неинтуитивни и трудни за „кликане“ бутони;
- Неработещи или незабележими форми за запитвания.
Трудна или обременяваща навигация
Ако потребителите не могат да намерят бързо и лесно това, което търсят, шансовете да се върнат някога на вашия сайт клонят към нула. Не само това, но и вашата страница e възможно да пострада и да падне в класирането в Google, защото ще се увеличи така наречения Bounce rate. Осигурете проста и лесна навигация, както във версиите за десктоп, така и в мобилното меню.
Неадекватен SEO подход
Всеки собственик на уеб сайт се стреми страницата му да бъде на едни от първите места при търсене в Google. Но дали се полагат достатъчно усилия това да се случи? За съжаление не, а дори напротив, повечето собственици на сайтове дори не планират никакъв дигитален маркетинг след изработка на сайта си.
Жизнено важно е да подходите към SEO оптимизацията задълбочено, тъй-като тя е доказано най-добре конвертиращия дигитален канал. Ангажирайте SEO агенция да направи пълен технически одит и се заемете с основните изисквания за повишаване на ефективността на вашата страница.
Лош адаптивен дизайн и ниска скорост
Ако към лошата навигация добавите и липса на адаптивен (responsive) дизайн и ниска скорост на зареждане на уеб сайта, си гарантирате, че потребителите няма да се задържат много дълго на него. Адаптивният дизайн и скоростта са от огромно значение в наши дни; дори няколко допълнителни секунди в скоростта на зареждане могат да предизвикат отлив на посетители. Минимизирайте използването на елементите, от които няма особена полза и сте ги сложили само защото конкурентите ви ги използват. Всеки допълнителен елемент забавя с малко или много зареждането на страницата.
Неправилно използвани CTA - призиви за действие
CTA (Call to action) са известните на всички бутони/елементи, като „Обадете се сега“, „Контакт с нас“ и т.н. които всички познавате. Вярно е, че CTA призивите за действие вършат чудеса, но само когато се появяват на правилното място. Хората често злоупотребяват или прекаляват с използването на CTA елементи, като ги поставят например на едва забележими места, а после се чудят защо тези връзки не работят. Още по-лошо, понякога те прекаляват с използването на CTA елементите из всички страници, като по този начин отблъскват потенциалните клиенти.
Слабо представяне на фирмената идентичност
Като се има предвид броят на марките, които навлизат на пазара, въпросът за автентичността никога не е бил толкова съществен, колкото днес. Компаниите се обръщат към квалифицирани дизайнери, за да създадат първокласна идентичност на марката (лого). Ако не сте се замисляли много за своята марка и нейния имидж, сега е най-подходящият момент да направите крачка напред и да обновите стратегията си за брандиране. От логото до слогана - всеки компонент на брандинга трябва да бъде добре обмислен и същевременно стилизиран и обран.
Недостатъчна информация за обратна връзка
Уеб страницата ви трябва да съдържа информация за бърза връзка с вашия бизнес. Поставете на видно място в хедърите и футъра на сайта Вашите телефони, адрес и мейл. Посетителите трябва да могат бързо и лесно да ви се обадят или пуснат мейл. Социалните мрежи също са мощен инструмент за комуникация. Дори да имате профили в социалните платформи, уверете се, че те водят към вашата уеб страница. Последната също трябва да съдържа връзки към социалните мрежи.
Дразнещи изскачащи прозорци
НЕ добавяйте излишни изскачащи прозорци (popup), всъщност използвайте ги колкото се може по-рядко. Това са едни от най-дразнещите елементи за повечето потребители. Не се водете по трендовете, че трябва да има popup-и, защото всеки си слага. Следвайте вашите собствени правила. Много уеб сайтове следват един и същ катастрофален път, като поставят досадни изскачащи прозорци. Въпреки че тези прозорци могат да бъдат ефективни, те не трябва да се появяват един след друг, дори и да съдържат съобщения за отстъпки и ваучери.
Излишни елементи
Както вече беше казано, допълнителните елементи забавят общата скорост на страницата. Излишните елементи също така развалят и общото впечатление от сайта ви. Изобилието или безразборното използване на реклами, прозорци, CTA и други елементи няма да се отрази добре на страницата ви и нейната репутация.
В резюме
Повишаването на класирането на уеб сайта и удовлетворяването на капризното потребителско поведение изисква комплексен подход, когато се планира и изгражда всеки уеб сайт. Повечето от горепосочените грешки, брандовете ги правят несъзнателно и са лесно поправими, дори и на по-късен етап. Поправянето им води до неколкократно увеличаване на посещенията и конверсиите на сайта. Разбира се, ако имате финансова възможност, най-добрият вариант е да продължите да се грижите за бизнеса си, а да оставите поправянето на уеб сайта ви на доказаните професионалисти в областта.