Силата на модела за подражание - как навиците на родителите и децата са взаимосвързани?

508 преглеждания

Ново глобално проучване изследва ролята на здравословните цифрови навици в семейството

Ново проучване на Kaspersky показва пряка връзка между времето, което родителите и техните деца прекарват пред дигиталните устройства. Данните показват, че 82% от възрастните и 70% от малчуганите прекарват ежедневно поне по три часа с джаджи в ръка и че децата вероятно копират времето, което родителите им прекарват в използване на устройства.

Децата винаги наблюдават и копират това, което правят родителите им - това важи и за дигиталните им навици. Ако децата виждат, че родителите им постоянно използват устройствата си, те ще считат подобно поведение за норма и също ще прекарват много време онлайн. Въпреки че понякога може да е трудно да бъдеш модел за подражание, родителите трябва да осъзнават влиянието на своите действия върху поведението на децата си и да се опитват да дават пример, когато става въпрос за правила, свързани с времето, прекарано пред екрана.

Резултатите от проучването показват връзката между времето, прекарано пред екрана, от страна на родителите и децата. По-голямата част от децата и възрастните - 48%, използват устройствата си по едно и също време през деня - в продължение на 3-5 часа. Освен това по-голямата част от родителите са убедени, че както те (62%), така и децата им (58%) прекарват доста време онлайн.

Резултатите също показват, че децата активно адаптират начина, по който използват устройствата, въз основа на начина, по който ги използват техните родители. Например, когато 80% от родителите прекарват по-малко от 2 часа на ден пред устройства, техните деца правят същото. Ако възрастните използват своите устройства повече от 2 часа на ден, децата е също толкова вероятно да направят същото, като едва 19% от случаите показват, че децата, които имат такъв пример пред себе си, прекарват по-малко от 2 часа на ден пред дигиталните устройства.

В същото време, според резултатите от докладите, децата, чиито родители редовно използват устройства, прекарват повече време пред екрана в различни цифрови навици. Например децата, чиито родители често използват джаджи, прекарват допълнително 39 минути онлайн по време на хранене. Междувременно писането на текстови съобщения, докато водят разговори, добавя на децата средно 41 минути екранно време, а споделянето на снимки в социалните мрежи добавя още 31 минути на ден - време, което наистина се натрупва.

„Както се вижда от данните - колкото повече часове родителите прекарват в работа с дигитални устройства, толкова повече часове децата прекарат пред своите. Родителите искат да осигурят по-добър баланс между времето, прекарано пред екрана, за своите деца и основното им предизвикателство е как да постигнат това. Днес има налични инструменти, които могат да помогнат на родителите да подобрят цифровото благосъстояние на децата си и да гарантират, че времето, прекарано пред екрана, е безопасно и балансирано. Даването на пример от самите тях също е чудесен вариант“, коментира Богдан Писмиченко, регионален мениджър на Kaspersky за България, Румъния и Молдова.

„Децата имат много по-голяма полза от осезаемото взаимодействие с реалния свят, отколкото от потреблението на цифрова информация. Децата на възраст под 12 години, например, все още трябва да извървят дълъг път, преди способността им за абстракция да бъде сравнима с тази на възрастните. Те първо трябва да се научат да усещат, чуват, виждат, миришат и вкусват света.

В нашата практика използването на цифрови медии от родителите и семействата винаги е водеща тема. Много родители са убедени, че е напълно достатъчно ясно да регламентират времето, което децата им прекарват пред екраните, и да контролират вида на съдържанието, до което имат достъп. Но вместо да се притесняват за ефективни наказания, родителите трябва първо да намалят собственото си медийно потребление.“ - коментират терапевтите Биргит Хьолцел и Щефан Рузас от мюнхенската практика Liebling + Schatz.

Пълният текст на доклада е достъпен чрез този линк.

Ако искате да помогнете на децата си и да гарантирате, че използват устройствата си по сигурен начин:

Прекарвайте повече време в общуване с децата относно мерките за онлайн безопасност. Опитайте се да обърнете внимание на собствените си навици - използвате ли смартфона си, когато се храните или разговаряте? Обърнете внимание дали задавате модел, който децата ви следват. Или дали реагират по различен начин, когато оставите собствения си телефон настрана.  

Обмислете изтегляне на приложения за родителски контрол и обсъдете тази тема с детето си, за да му обясните как работят тези приложения и тяхната необходимост за да са в безопасност онлайн.  

Помолете детето си да не одобрява само никакви настройки за поверителност и да поиска заедно да ги преглеждате. Възрастните също трябва да придобият навика да четат внимателно всички споразумения за поверителност.

За проучването

През септември 2021 г. Kaspersky възложи на Sapio да проведе онлайн проучване сред 11 000 респонденти, за да проучи ролята на здравословните цифрови навици в семейството, както и ефекта на родителските навици върху децата и обратно. В проучването участваха възрастни, които живеят с децата си на възраст 7-12 години, на пълен работен ден. Извадката включва 1000 респонденти от Обединеното кралство, Франция и Германия; и по 500 във всяка от следните държави: САЩ, Турция, Египет, Бразилия, Колумбия, Русия, Южна Африка, Малайзия, Сингапур, ОАЕ, Саудитска Арабия, Нигерия, Перу, Чили, Аржентина и Мексико.

За Kaspersky

Kaspersky е глобална компания за киберсигурност и цифрова поверителност, основана през 1997 г. Задълбочените анализи на заплахите и опитът в областта на сигурността на Kaspersky непрекъснато се трансформират в иновативни решения и услуги за сигурност, които защитават бизнеса, критичната инфраструктура, правителствата и потребителите по целия свят. Цялостното портфолио за сигурност на компанията включва водеща защита на крайни точки и редица специализирани решения и услуги за сигурност за борба с усложнени и развиващи се цифрови заплахи. Над 400 милиона потребители са защитени от технологиите на Kaspersky и ние помагаме на 240 000 корпоративни клиенти да защитят най-важното за тях. Научете повече на http://www.kaspersky.com/.

EspressoNews

Последвайте EspressoNews във Фейсбук