Експерти откроиха 5 причина за ужаса край Своге

1975 преглеждания

Разпитват министър и десетки чиновници за строителството на пътя

5 причини за трагедията край Своге изтъкнаха експерти в експеримент на Нова ТВ.

На първо място бетонното съоръжение, което оргажда участъка от едната страна, заема голяма част от платното за движение. Според инж. Владимир Жиянски – експерт с дългогодишен стаж в пътното строителство, участвал в проекти като виадуктите „Витиня“, проблемът може да се реши с две стоманобетонови греди. Именно това Жиянски определи като основната причина за катастрофата.

На второ място той изтъкна липсата на отводнителни съоръжения по пътното платно. Според инженера и с просто око се вижда колко гладък е асфалтът, положен в този район на Искърското дефиле – третата причина за трагедията. Жиянски бе категоричен, че на тази настилка е редно да бъде поставена т.нар. набита фракция, която да повишава сцеплението при всякакви атмосферни условия. Подобна е рецептата за обезопасяване на всички опасни участъци от пътната мрежа в България, най-вече на мостове, магистрали и виадукти.

Следващият проблем, посочен от експерта, е че поставената на мястото мантинела не върши никаква работа. „В такива опасни участъци е редно да се сложат големи стоманобетонови блокове, които се наричат „Ню Джърси” и масово се прилагат в Западна Европа и в нашите съседки. За съжаление у нас все още няма задължението да бъдат поставени такива предпазни съоръжения. Ако ги имаше, автобусът нямаше да пропадне”, обясни инж. Владимир Жиянски.

Петият елемент според него е субективният фактор, при който шофьорът попада в нехарактерна ситуация и не успява да реагира. Затова, освен редовен технически преглед на возилата, е редно да има и опреснителни курсове за водачите, заяви още експертът.

Иван Стателов – специалист в производството на асфалтови смеси, на свой ред поясни, че при полагането на настилка трябва да се съобразява натовареността на участъка, за който тя е предназначена. Той смята, че не би се стигнало до трагедия, ако за конкретното трасе са положили други технологии. По думите му, полимерите са един от начините за повишаване качествата на асфалта.

Междувременно по-рано днес на разпит в Националната следствена служба се явиха министърът на регионалното развитие Николай Нанков, заедно с десетки служители на АПИ. Сред тях са и бившите ръководители на Пътната агенция Лазар Лазаров и Дончо Атанасов.  Те дават показания именно за изпълнението на ремонта на Искърското дефиле, нужни на разследващите на трагедията, отнела 17 живота. Своите показания са дали и чиновниците, подписали вкарването на пътя в експлоатация.

Протестите на мястото на инцидента продължават. С тях местните за пореден път алармират, че пътят през дефилето не е направен за интензивния трафик, който понася в момента. Те настояват за качествен ремонт на участъка, както и на останалите опасни места между Своге и София.  

Снимка: Захаринка Истаткова, Фейсбук

EspressoNews