Положителни идеи и споделен опит за развитието на туризма и устойчивото развитие на региона на запад от София събра "Добрият пример на запад от София"

3040 преглеждания

За втора поредна година инициативата „Добрият пример на запад от София“ показа и отличи положителните практики, предимствата за бизнес и туризъм в някои от районите извън обсега на столицата. Събитието се проведе на 27.11.2017 г., а шоурума на „Ситроен“ в град Божурище и събра многобройните и вдъхновяващи примери за по-доброто утре.

В два дискусионни панела в рамките на второто издание на "Добрият пример на запад от София", експерти, политици, представители на бизнеса и местната власт търсеха добрите идеи и пътища за хармоничното и устойчиво развитие на шестте общини от региона и привличането на туристи, които да обогатят своите изживявания, досег с уникална природа, културни и исторически забележителности на минути път от столицата.

Дискусията бе открита с позицията на патрона на събитието - евродепутата Ева Майдел, която посвети част от натоварената си програма на общини  на запад от София и хората в тях.

„Изключително съм впечатлена от активността на региона – от гражданското общество, от младите и техния огромен потенциал, местните медии и институции. Това е работещата формула един регион да стане по-атрактивен или по-успешен във всяка една сфера. Но за да можем да привличаме повече инвеститори и да направим нашите региони по-икономически атрактивни, имаме нужда от активното участие и привличане на бизнеса в реализацията на каузите и проектите и живота на общността, в която се развива. София е най-посещаваният град в България от години насам, а предстоящото председателство ще доведе и насочи още повече внимание и хора към града. Това е голяма възможност за общините на запад от града да привлекат туристите, дори за еднодневни екскурзии. Хората имат нужда от спокойствие и природа извън големия град.“, сподели своето мнение пред участниците тя.

Кметът на община Драгоман, Андрей Иванов представи пред аудиторията възможностите и потенциала на общината, решенията, които са взети за разкриването на сериозния й потенциал и като природни богатства, и като културно-историческо наследство и сферите на сътрудничество, които общинската администрация прилага за разгръщането му. Той не скри и трудностите, пред които е изправена една малка община в това отношение - затормозена пътна и туристическа инфраструктура, труден достъп до финансиране на проектите и най-вече тежкия проблем с кадрите и тяхното задържане.

„Близостта до София, както е предимство от гледна точка на бързия достъп на туристите, но от друга гледна точка е сериозно предизвикателство при реализацията и развитието на кадрите, защото младият и подготвен човек лесно намира реализация в големия град при по-добро заплащане, без да му се налага дори да се премества да живее в него“ подчерта г-н Иванов и сподели част от положителния опит при кандидатстването и реализацията на европроекти в сферата на туризма, сътрудничеството с други общини и реализацията на събития, които придобиват все по-голяма популярност и привличат все повече участници.

Големият алпинист, зоолог, спелеолог и природозащитник, Боян Петров подкрепи думите на кмета, относно потенциала на общините на запад от София и техните разнообразни възможности за еднодневен туризъм, за досег с природата, екстремни изживявания, излети и срещи с уникалната култура и бит, който региона предлага. Той подчерта, че е необходимо общините, в сътрудничество с експерти, неправителствени организации и местната общност да намерят онзи баланс при разработването на туристическия потенциал и обекти, който ще доведе до устойчиво развитие, запазване на природното богатство и биологичното разнообразие, защита на хабитатите и забележителностите, съчетано с неповторимото изживяване с досега до тях. Покорителят на най-високите върхове в света сподели своя опит и положителни изживявания от досега с уникалната природа на запад от София, изследването на пещерите и обектите за скално катерене. В хода на дискусията, Боян Петров акцентира върху това, че общините трябва да предлагат цялостен, интегриран продукт, а не да рекламират дестинации и да привличат хора "на парче", защото това не носи добра перспектива и крие сериозни рискове за увреждане на природните и културни обекти в резултат на засиления туристически поток към тях. Той отправи предизвикателство към представителите на местната власт и сам предложи да участва в подготвянето на такъв продукт и създаването на неговата легенда за потребителите. „Веднага могат да се направят 10 факта, които ще грабнат туриста и ще го накарат да дойде.“

„Градските хора търсят природа. Всичко е в рамките на до 50 км. Така че софиянци имат едно богатство, което започват да го откриват, но някак си местните не могат да го усетят като масирано присъствие, което да им донесе доходи", добави той.

Лидия Банкова - заместник кмет на община Драгоман представи завладяваща презентация, в която показа обектите за културен и поклонически туризъм в общината, причините тя да носи името "Малката Света Гора" и направените инвестиции от страна на общината за реставрацията, консервацията, експонацията на черкви, манастири, оброчища и изграждането и възстановяването на такива. Тя акцентира върху богатството и разнообразието, което предлагат населените места в общината, в която има над 46 храма, манастира, светилища, оброчища и др. Специално внимание отдели на уникалния храм в Беренде, който се нуждае от спешна реставрация, реставрирания Неделишки манастир и новоизграждащия се параклис на връх Петров кръст в Чепън планина.

„В днешно време всичко е картина. Понякога най-ключовото е в това да изберем точния кадър. Ние всички до един промотираме България, ние сме посланици. Имаме ролята и възможността да достигнем до целия свят!“ ,  това бе посланието, което Ева Майдел отправи на финала на дискусията, с което се съгласиха всички. Тя акцентира върху силата на социалните мрежи и предложи някои идеи и решения, с които региона може да се развива устойчиво и да задържа и привлича млади хора, които да предпочетат да се реализират житейски и професионално там, с което да разгърнат целия потенциал и възможности за устойчиво развитие на общините на запад от София.

Във втората част от дискусията се включиха PR експертът Пепи Димитрова, Мила Христова от “Holiday Heroes”, зам.-кметът на Своге - Нина Копринджийска, експертите по туризъм от община Ботевград - Десислава Алексова и Диана Гешева.

В своята въвеждаща презентация г-жа Димитрова - собственик на агенция ПР2 и член на управителния съвет на Българското дружество за връзки с обществеността, фокусира вниманието на аудиторията със силно послание за това, какво е корпоративната социална отговорност и как тя може да се използва за подобряване на качеството на живот, опазване на околната среда и хармонично общуване с природата. Без да познава в детайли региона на запад от София, тя посочи редица инструменти и подходи по отношение на комуникацията на туристическия потенциал и очерта необходимостта от фокус на бизнеса върху проекти, които дават добавена стойност за региона и сътрудничеството му с местните власти и медии. Тя изрично подчерта, че насочването на целите комуникационни бюджети към София, защото там са големите аудитории, събития и медии не винаги е удачно, защото много по-често с малък бюджет насочен в добър местен проект и комуникиран адекватно може да се постигне от една страна по-голям публичен ефект, а от друга, доверието, което се изгражда с местната общност се превръща в безценен капитал, включително и при ситуации, свързани с кризи.

Г-жа Нина Копринджийска – зам.-кмет на община Своге, представи един от най-красивите региони в България, който представлява Искърското дефиле и този дял на Стара планина с разнообразните възможности за туризъм. Тя представи координираните усилия на общината и стратегията, с която развиват различни форми на културен, екстремен, велотуризъм, природен туризъм и др., както и стремежа на общината да се превърне в "Столица на екстремния туризъм". В презентацията си тя акцентира върху "Арт Екстрийм" фестивала - едно ново събитие в календара, което привлече изключителен интерес на хора от цялата страна. Една от инициативите на общината, която заслужава внимание и представлява добър пример и подход към развитието и популяризирането на туристическите дадености в обхвата е изградената със собствени средства платформа, в която са представени всички туристически обекти, маршрутите към тях, електронна библиотека и др., като броя на статиите и обектите, които се включват в нея постоянно се увеличава. Друг положителен опит е работата с външни експерти по туризъм, организация на събития, комуникация и публично позициониране, с които общината работи за популяризирането и оформянето на тематични туристически продукти, които да привличат таргетирани групи туристи.

Своят опит и добри примери в развитието на туризма посочиха и гостите на събитието от община Ботевград в лицето на експерта по туризъм Десислава Алексова и Диана Гешева. Те акцентираха също върху разнообразните възможности, които общината предоставя, реализацията на проекта „Wiki Ботевград“, който е първи по рода си в страната, сътрудничеството и интеграцията на туристическия продукт със съседните и по-далечни общини и новото събитие в туристическия календар на общината, което бе реализирано с подкрепа на експерти, които работят и с община Своге и в партньорство с EspressoNews - "Приключенския многобой - Ботевград 2017" в местността Боженишки Урвич, който се проведе през октомври и срещна радушен прием от участниците в него.  

Мила Христова от Holiday Heroes представи сдружението, което работи за подпомагане на социално слаби семейства, възрастни хора, самотни майки и хора с увреждания, както и за насърчаване на дарителството и организиране на кампании по случай национални и християнски празници. Тя подчерта колко е важно компаниите да се включват в такъв тип кампании, които позволяват служителите им да участват и да се забавляват, като едновременно с  това се допринася за това хора в нужда да имат по хубави празници.

На финала на дискусията Габриела Пресолска от платформата Volоntime, представи един проект за споделено развитие и доброволчество – “Volоntime Powered by EspressoNews”, който е изработен съвместно с екипа на регионалния новинарски портал и има за цел да подпомогне компаниите, които развиват своята дейност в региона или имат интерес към него да намерят подходящи проекти, в които да инвестират в сферата на корпоративната социална отговорност от една страна, а от друга местните културни, просветни институции, общини и др. да представят своите проекти и нужди, за да намерят по-добри възможности за тяхната реализация в партньорство с бизнеса.

„Добрият пример на запад от София“ 2017 се организира от регионалния новинарски портал Espressonews.bg, под патронажа на българския евродепутат Ева Майдел и с любезното съдействие на автошкола Василеви360 Creative BulgariaАвтомотор Корпорация АД, ПГ „Велизар Пеев“ – град Своге, SamsoniteБигла 3Idea Advertising & PRИКЕМCoca-ColaMH Wine SelectionКафе "Мания"ОСКАР-ЕЛМаксима БългарияPIQUADROМилмексAQ MagnitИзток-Запад.

Ексклузивен телевизионен медиен партньор:  

Българската национална телевизия

Медийни партньори

BULGARIA ON AIRb2b Мediaсп. Мениджърnoviteroditeli.bgObekti.bgИА Кросс

EspressoNews