Вяка последна сряда от месец февруари се отбелязва като Световен ден против тормоза в училище. Известен е като Ден на розовата фланелка. Неговата история започва в Канада през 2007 г. В България денят е отбелязан за първи път на 29 февруари 2012 г.
Кампанията на Община Костинброд – „Живей чисто“ приканва да облечем днес да се облечем, в розово, в знак на съпричастност към борбата с тормоза в училище:
„На този ден Ви приканваме да се облечете в розово, в знак на съпричастност към борбата с тормоза в училище.
В ежедневието често пъти се случва едни и същи подрастващи системно да тормозят по-слабите, като ги принуждават да вършат неща, които те не желаят.
Училищният тормоз се изразява в обиди, измисляне на прякори, блъскане, удряне вземане на пари, отправяне на заплахи за саморазправа, в случай че някой разбере за това и др.
За да не се превръща детето Ви в обект на тормоз в училище:
- стимулирайте го да развива умения да общува и да разбира другите хора -това ще му помогне да спечели симпатиите на съучениците си;
- учете детето си да работи в екип и да уважава постиженията на другите;
- предпазвайте го от прекалена амбициозност и прояви на егоизъм;
- помогнете на детето си да изглежда добре, за да има самочувствие и да бъде харесвано.
- окуражете детето си да намери и развие интереси и хобита - тези занимания ще допринесат за самочувствието и самоуважението, от които се нуждае.
- насърчавайте го да прекарва междучасията и свободното си време извън училище с приятелски настроените ученици от неговия клас.
- помогнете на вашето дете да срещне нови приятели извън училище.
- научете детето, как да търси помощ от възрастен;
- обяснете му, че споделянето с възрастен не е клюкарстване а решимост да се справи с тормоза.
- ако Вие или Вашето дете се нуждаете от допълнителна квалифицирана помощ, говорете с педагогическия съветник или потърсете специализирана психологическа помощ.
Как да разберете, че детето Ви е тормозено?
- Вашето дете се прибира вкъщи със скъсани повредени или липсващи дрехи, учебници или други вещи;
- Има необясними синини, натъртвания, охлузвания;
- Прекарва само времето в училище и извън него, няма приятели;.
- Изглежда уплашено, когато отива или се прибира от училище и с нежелание отива на училище;
- Променя маршрута си, когато отива и се връща от училище;
- Губи интерес към училищни мероприятия и успехът му се понижава;
- Изглежда тъжно, депресирано или разплакано, когато се прибира след училище;
- Често има главоболия, болки в стомаха или други здравословни проблеми;
- Намира си оправдания, за да отсъства или отсъства от училище;
- Страда от безсъние или сънува кошмари;
- Губи апетит или не се храни;
- Изглежда неспокойно и страда от ниско самочувствие.“
Историята на Деня на розовата фланелка започва в Канада през 2007 г. Инициатори са двамата ученици Дейвид Шепърд и Травис Прайс На този ден те се обличат в розово, за да изразят своето отношение към тормоза и насилието в училище, на които са станали свидетели при откриването на учебната година в тяхното училище Тогава те били силно потресени от една случка - по-големи ученици се подигравали и тормозили един деветокласник, който бил облечен с розово поло Момчето не издържало на подигравките и започнало да плаче. Впечатлени от видяното още на другия ден те закупили и раздали на съучениците си петдесет розови фланелки. Така искали да изразят своята подкрепа за тормозения ученик.
През 2008 г. премиерът на Британска Колумбия Гордън Кембъл обявява 27 февруари за ден срещу тормоза в училище. На следващата година на 25 февруари 2009 г. също много ученици честват този ден идвайки в училище по розови тениски и други розови дрехи, на които пише: „Тормозът спира тук“ и „Ден на розовата фланелка“.
Скоро тази инициатива на канадските ученици се подема и от хиляди училища по целия свят и през 2011 г. около 1 млн. ученици от над 25 страни отбелязват този ден.