"Чех пласт" ООД, е сертифициран производител и оторизиран Rehau партньор. "Чех Пласт" предлага производство и монтаж на алуминиева дограма, немска PVC дограма, окачени фасади, вентилируеми фасади с композитен панел (бонд), керамика, HPL и етернит, стъклени врати и витрини, зимни градини, щори, покривни конструкции с поликарбонат. Нека управителят, инженер Димитър Иванов, ни разкаже повече за непрекъснато развиващата се врачанска фирма.
Г-н Иванов, бихте ли се представили пред читателите на EspressoNews?
Казвам се Димитър Иванов. На 52 години съм и съм семеен с едно дете, а вече имам и внучка. Завърших висше инженерно образование в Технически университет, София. Работих известно време като инженер в Центромент АД във Враца, след което започнах да се занимавам с производство на дограма. От 1996 г. до 2000 г. работих във врачанска мебелна компания. След като нейното финансово състояние отиде към фалит, създадох своята фирма.
Вие управлявате успешна фшрма от почти 18 години. Бихте ли разказали нейната история, как започна всичко?
На 8 ноември 2000 г. компанията започна да работи с шест човека. Това се случи в закрито помещение под наем с площ около 260 квадрата, където да може да изпълняваме поръчките, и около 500 квадрата открита площ, където бяха разположени пирамиди, бусове и леки автомобили. През 2003 г. закупих тази площ, като започнахме ремонт с три строителни компании, за да се завърши възможно най-бързо. Трябваше производствената част от помещението да бъде оборудвана добре, за да може служителите да работят на уютно място, закупихме също така и нови машини. През юли месец 2005 г. вече цялостно всичко беше готово, като направихме подобаващо откриване с освещаване. Оттогава се опитваме да работим на пълни обороти. Персоналът стигаше до 90 човека на трисменен режим на работа. Има години, в които поръчките стигаха до над 5 000 квадрата PVC дограма на месец. Имали сме много големи поръчки - от 2004 г. насам наш клиент е Райфайзен Банк, изпълняваме поръчките във всички техни офиси в цялата страна. Всеки клиент за нас е изключително ценен, ние не делим клиентите на големи и малки, защото не е редно. В края на 2008 г. започна световната финаносвата криза, тя засегна изключително сериозно всички сектори в България, но най-вече строителния. Тогава именно заради частните клиенти оцеляхме, докато много други предприятия затвориха. До 2010 г. персоналът се редуцира на 50 човека, нещата не бяха никак розови, но важното е, че се справихме и дори станахме по-силни.
С какви партньори работите?
Още през 2010 г. започнахме да търсим експорт, тъй като по време на финансовата криза българският пазар беше в тотална рестрикция - нямаше никакви поръчки. Започнахме да се ориентираме към европейските пазари. На някои места намирахме успех, на други не толкова голям, на трети попадахме на лоши партньори, които не плащаха редовно. През ноември 2011 г. се запознахме със сегашния ни белгийски партньор. Той започна да идва през 2 месеца, като наблюдаваше работата ни, а ние отстранявахме забележките, които той откриваше. Естествено, ние бяхме склонни към пренастройка на нашето производство на това качество, което те искаха, защото дограмата, която преобладаваше тук, беше гръцка, а нейното ниво е много лошо. PVC дограмата, която ние произвеждаме, отговаря на всички изисквания на европейско качество, изпращат ни я сертифициращи органи от Rehau, Австрия. Ние много научихме от този партньор, той ни казваше изискванията за Белгия, докато ние следяхме неговите инструкции. През май 2012 г. изпратихме първия камион за Белгия, помня го много добре, защото тогава летях със самолет, за да посрещна камиона там и да съм сигурен, че всичко е наред. Може би това е направило добро впечатление. Постепенно започнаха поръчки през два месеца, като от юни 2013 г. имаме договор. Договорът включваше постигането на 2 милиона евро годишен оборот, като ние почти го постигнахме, а започнахме от средата на годината. От миналата година вече става въпрос за около 6 милиона лева. Захранваме белгийския пазар с алуминиева дограма. В момента ние сме най-големият производител на алуминий в България. В Белгия преобладава алуминиевата дограма - тя е около 75%, около 25% е PVC дограмата, а дървената дограма е около 0,5%. Белгийският партньор е много важен клиент, в момента между 75% и 80% от продукцията ни е за експорт, като от това количество само 5% е за други фирми, останалото е за него. Вече и българският пазар е подходящ за съвместна работа, започна да се възвръща жилищния сектор, където работим. Сега имаме работа повече отколкото можем да изпълним, имаме наистина сериозни договори, като един от тях е с голяма търговска верига. Работим с много компании. Освен за Белгия, изнасяме за Австрия, Италия и по-малко във Франция.
Миналата година направихте голяма инвестиция. Разкажете повече за нея?
Говорихме за разширяване още през 2006 г., а това стана факт миналата година. Получи се добре, че нещата се забавиха, защото щяхме да имаме големи загуби през кризата. Имотите около сградата закупих през 2005 - 2007 г. именно с тенденция за разширяване. Вече, когато нещата тръгнаха добре, назря моментът това да се случи. През 2015 г. написахме проекта, машинното оборудване е по европейска програма. Строителството е изцяло собствена инвестиция с банков кредит, но всичко това, което виждате като инфраструктура, надвишава милион и половина лева, а машините са на стойност 1 700 000 лева - цялата инвестиция е 3,5 милиона лева. Халето е 1 400 квадрата, там всичко е направено, както трябва, за да може на човек да му е приятно да работи. Тази инвестиция о увеличи с 1,7 пъти производството на алуминий, а нова линия за произвеждане на PVC, повиши производителността ни 2,5 пъти. Инвестицията е сериозна, но си заслужаваше, защото придобихме европейски вид. Благодарение на кмета на община Враца г-н Калин Каменов, вече и улицата е асфалтирана.
Участвахте в изложение в чужбина, разкажете повече?
Да, в Нюрнберг, Германия - "Fensterbau Frontale". Fenster означава прозорец, а bau - строителство. То се провежда през две години. Ние ходим на всяко едно такова изложение, защото по този начин сверяваме часовниците си, виждаме новостите на фирмите за производство на PVC дограма. Там има фирми доставчици, например ние пазаруваме профили от фирма Rehau, кроим, залепваме и продаваме готов прозорец. Там те ще имат щанд, ще показват това, което евентуално е готово да излезе на пазара. Другото изложение, на което задължително присъстваме, се намира в Мюнхен. То също се организира през две години, но е изцяло за строителство. Тези изложения са от изключителна важност, защото благодарение на тях моите специалисти се учат, ограмотяват се и надграждат своя опит. Трябва да бъдем актуални и в крак с новостите, защото иначе фирмата ни ще се стане посредствена, а ние определено не целим това.
Какъв е броят на служителите, които сега работят в "Чех Пласт" и какви са бъдещите Ви планове?
През февруари назначих още 7 човека на работа и вече персоналът надвишава 75 човека, като има още 4 мотажници във фирмата ни в Белгия. Сега увеличаваме производството с още 30%, за да можем да отговорим напълно на изискванията - ако досега на всяка седмица сме изпращали по един тир поръчкови материали, сега трябва да изпращаме на две седмици по 3 тира, затова и ни беше нужна още работна ръка. Искаме да добавим машина за обмазване на стъклопакети, за да не се прави тази дейност повече на ръка, както и кантираща машина. Стъпка по стъпка ще увеличим още качеството и същевременно ще облекчим работата на служителите. Също така търсим нови партньори на европейския пазар, с които да сключим договори.
Материалът е изготвен от Теодора Александрова, ученичка в 12 клас на ПЕГ "Йоан Екзарх" град Враца, за ученическия проект на EspressoNews "Работилница за репортери 2018 - Родова памет"
„Работилница за репортери 2018 – Родова памет“ се провежда под патронажа на българския евродепутат Ева Майдел и с любезното съдействие на автошкола Василеви, 360 Creative Bulgaria, УНСС, Volontime, Rollplast, Samsonite.