ХРАНЕНЕТО КАТО КУЛТУРА
Здравословното състояние на хората днес е изправено пред редица предизвикателства. Забързаният ритъм на живота, стресът и обездвижването, замърсената околна среда, вредните навици, пристрастяването към компютърни игри и интернет, злоупотребата с алкохол и цигари, оскъдното общуване с природата в големите градове, неправилното и нередовно хранене - всичко това вреди на здравето.
Факт е, че хората не могат да се откъснат изцяло от вредните навици, да променят изцяло средата, в която живеят, но здравословният начин на живот е реално постижим, въпреки многото пречки и оправдания.
Културата на хранене не е вродена даденост. Тя изисква възпитание, дисциплина и самоконтрол и не на последно място - информация. Умението да се храним правилно е въпрос на навик, който започва да се изгражда още от детска възраст и се постига с течение на времето.
БИО ПАЗАР В БЪЛГАРИЯ
В последните години привържениците на здравословното хранене консумират все повече продукти от био произход. Наблюдава се бум на търсенето на био продукти в развитите държави. Интересът към био културите е резултат на това, че те не съдържат пестициди; в състава им няма антибиотици, оцветители и други подобрители; те са без ГМО; намаляват риска от развитие на ракови и сърдечно-съдови заболявания; те са еко съобразни. С най-голямо доверие сред био храните се ползват кисело мляко, сирене, пчелен мед, яйца, пресните плодове и зеленчуци.
Скорошно представително проучване на агенция „Прагматика“ показва, че над 50% от населението в България е здравословно ориентирано. Проучването е проведено сред хора между 18 и 60-годишна възраст. Голяма част от тях редовно консумират произведени у нас органични храни и напитки. 25% от тези хора редовно пазаруват от био магазини. В това число попадат:
- младежи, които се стремят да водят здравословен начин на живот;
- образовани хора, които са в час с модерните тенденции в света на здравословното хранене;
- родители на деца до 16-годишна възраст, на които се стремят да изградят навици за правилно хранене.
Интересно е да се отбележи, че мъжете, потребяващи био храни, са с около 10% повече от жените. От друга страна, именно дамите са тези, които по-често проследяват съдържанието на храната си. Така подбират продукти с по-малко мазнини, без консерванти и изкуствени подобрители.
ЗАЩО БИО ХРАНИТЕ СА ПО-СКЪПИ?
При отглеждането на био продукти не се използват синтетични пестициди за справяне с плевели и вредители, а производителите избират устойчиви сортове и прилагат подходящи сеитбообръщения (редуване на култури). Така с подходящото сеитбообръщение и избор на удачни видове, растенията могат да станат по-жизнеспособни от плевелите. Подсилва се растежа на желаните сортове и се отслабва този на останалите треви.
Строгият контрол при използването на торове, пестициди и други синтетични вещества пази водите от замърсяване и от неговите пагубни последици за другите растения и животни. Така био земеделието помага за запазването на естественото равновесие и биоразнообразие в и около стопанствата. Използваните практики от био производителите, както и въведените от Европейския съюз правила в тази област, допринасят за екологията.
По-високата цена понякога се получава в резултат на по-дългия производствен период, трудоемкостта при обработката на почвата, усложнения процес на контрол и сертификация, по-малките стопанства и продажби. Вследствие на всички тези фактори, био производителите често са принудени да продават своите храни на по-голяма стойност, за да просъществуват.
Въпреки по-високата цена, био храните набират все повече почитатели, които държат на здравословното хранене и предпочитат натуралните вкусови качества на продуктите.
ИМА ЛИ ПОТЕНЦИАЛ ЗА РАЗВИТИЕ БИО ТЪРГОВИЯТА В ОБЩИНА СВОГЕ?
На територията на община Своге все още няма специализиран био магазин. В град Своге има няколко търговски обекта, които имат специализирани био щандове. Асортиментът им обаче е ограничен и това не удовлетворява всички потребителски изисквания.
В периода 01.02 - 01.03 млади предприемачи от град Своге проведоха анкета, чиято цел е да установи дали откриването на био магазин в общината е икономически целесъобразно.
Анализ на клиентите
Въпросът за поведението на потребителите е актуален и значим. За да спечели конкурентни предимства, био магазина ще се ориентира към по-пълно удовлетворение на потребителските изисквания.
На територията на община Своге по последни данни от официалния сайт на общината към март 2019 г. живеят oколо 19 761 души с постоянен адрес, а с настоящ - около 19 662. В град Своге живеят около 7272 души. След стартиране на дейността, фирмата очаква редовни клиенти да бъдат всички, които се хранят здравословно, спортуват или поддържат оптимално тегло. В ежедневното меню на по-младата част от населението присъстват здравословни храни и напитки. По тази причина основна целева група за био магазина ще са хората на възраст от 18 до 28 г. Хората с хронични заболявания от другите възрастови групи ще могат да се възползват от продуктите на фирмата, които регулират кръвната захар и действат благоприятно на организма.
В проучването взеха участие общо 250 души от цялата община. 110 души от анкетираните са на възраст до 28 г., 70 са до 38 г., 55 - до 48 г. и 15 - над 48 г.
Анкетната карта съдържа общо 17 въпроса, свързани с хранителните навици, разнообразието на приеманата храна - каква е обичайната закуска, колко често анкетираните консумират здравословни храни, какво мислят за тях и други.
Значителна част от анкетираните (над 60%) могат да си позволят закупуването на био продукти. Засиленият интерес на хората, проявен в анкетното проучване, към предлаганите продукти, е резултат от това, че те са сертифицирани и с високо качество. Цената е достъпна и е по-ниска от тази на конкурентите.
Целта на проведената анкета е да се установи:
- проявяват ли интерес потребителите към такъв вид продукти;
- кой вид продукти се купуват най-често;
- могат ли да си позволят закупуването на био храни;
- какви марки био храни и напитки предпочитат да купуват
Статистическа обработка на резултати от проучването
На въпроса „Как определяте начина си на хранене“, 40% от анкетираните са отговорили, че се хранят здравословно, а 35% се опитват да се хранят здравословно. Като нова фирма това удовлетворява био магазина.
Голямото разнообразие на продукти ще задоволи изискванията на тези, които консумират здравословни храни. Една от основните цели на предприятието ще бъде да мотивира хората, които не се хранят здравословно (15% от анкетираните), да променят хранителните си навици.
60% от анкетираните са отбелязали, че биха хранили детето си с детската био продукция, предлагана от фирмата . Една от основните причини за консумацията им, която са изтъкнали потребителите, са натуралният им произход и липсата на консерванти и вредни химически вещества.
Фирмата ще се старае да помага на родителите в грижата за децата им, като им предлага екологично чисти продукти, които не съдържат пестициди и изкуствени подобрители. По този начин децата ще могат да набавят полезни вещества и ще се радват на страхотен вкус.
На въпросът „Какво закусвате най-често“ по-голяма част от анкетираните (40%) са посочили „Сандвич“, а 25% - „Фреш“. Био магазинът ще предлага зареждащи с енергия вкусни закуски. Енергията, която ще бъде извлечена от закуската, ще бъде използвана в продължение на целия ден. За закуска фирмата ще предлага фрешове, смутита, здравословни сандвичи, мюсли, овесени ядки и плодове.
На въпроса „Какво си представяте, когато чуете понятието биологичен хранителен продукт?“, 2/3 от анкетираните са отговорили, че си представят храна, полезна за здравето. Много малко (5%) са посочили „Храна без ГМО, консерванти и оцветители“. Това означава, че хората не са добре информирани за спецификата на био продуктите. Био магазинът ще създаде рекламна кампания, която да информира потребителите за произхода, състава и ползата от употреба на био продуктите. По този начин фирмата ще рекламира дейността и своите продукти, което ще привлече повече клиенти.
Проучването показа, че най-предпочитани (50%) са бобовите и зърнените био продукти. 20% от анкетираните предпочитат тестени био продукти, 15% - био пасти, а останалите 15% - млечни био продукти.
75% от анкетираните са категорични, че биха препоръчали на близките си да се хранят здравословно. По този начин търсенето на био храни в общината ще се увеличи, а за новосъздадената фирма, занимаваща се с търговия на био култури, това означава повече продажби.
Проучването показва, че 99% от анкетираните подкрепят откриването на био магазин на територията на община Своге. Това гарантира, че решението за започване на такъв вид бизнес на територията на община Своге е икономически целесъобразно.
Отварянето на магазина ще е в полза на обществото - ще задоволи техните потребности и ще открие нови работни места.
Вазовата екопътека - да се преклониш пред природата |
Материалът е изготвен от Мариана Георгиева, ученичка в ПГ „Велизар Пеев“, гр. Своге, за ученическия конкурс „Работилница за репортери 2020 - Книга на спомените“
Източници: uspelite.bg, svoge.bg, epicenter.bg, intellect-consult.com, gotvach.bg
„Работилница за репортери 2020 - Книга на спомените“ се провежда под патронажа на българския евродепутат Ева Майдел и с любезното съдействие на:
Rollplast, AQ Magnit, BHTC, Автошкола Василеви, УНСС, 360 Creative Bulgaria, Volontime, Мания Принт, ПГ "Велизар Пеев"
Медийни партньори на конкурса са:
NOVA, БНТ, Bulgaria ON AIR, Дарик радио, Радио FM+, noviteroditeli.bg, Teen Station, topnovini.bg
Партньор и домакин на церемонията по награждаване на призьорите в „Работилница за репортери 2020 - Книга на спомените“: Община Враца
Институционални партньори: Община Враца, Община Монтана, Община Чавдар, Община Елин Пелин