Мито Орозов – самоукият врачански индустриалец

5230 преглеждания

Мито Орозов – самоукият врачански индустриалец

”Я си снеми калпака, приятелю, поклони се на г-на Орозова и пожелай да се народят в България повече такива труженици!”, пише Алеко Константинов в пътеписа си „София – Мездра – Враца“. Мито Орозов – прочутият врачански майстор на файтони, кабриолети и карети, индустриалец, професионалист. Когато Мито Орозов се завръща със златен медал от Първото балканско изложение в Лондон, където смайва чужденците със своите автомобили, това не учудва никого. Човек с остър ум, с гранитна воля, неспокоен дух и златни ръце – така го описват неговите близки и съграждани.

Роден във Враца през 1859 година, Мито Орозов учи усилено, поглъщайки жадно знания от учителя Десимиров. След смъртта на баща му обаче, едва 17-годишен, Орозов е принуден да прекъсне своето обучение, за да издържа семейството си. Той става чирак в железарската работилница на хаджи Ангел Йоцов. Йоцов е железар и майстор на печки, както и касиер на местната тайна революционна организация, ремонтира стари пушки и револвери. Младият чирак също е въведен в тайната дейност – за пред хората правят кюмбета и кюнци, а в задната стаичка сглобяват оръжие.

19-годишният Мито започва да изработва оригинални сувенири за руските войници и офицери. По-късно придобилият самочувствие младеж, изработва и първите врачански сувенири – табакери и бастуни. Оттук майсторът започва и стига чак до прочутите в цяла България, пък и в Европа, файтони, кабриолети и карети – той съумява само с ножче да направи и най-сложният детайл.

1883 година е силна година за Мито Орозов. Тогава се сбъдва голямата му мечта – открива собствена коларница. Той привлича майстори, дърводелци и бояджии от чужбина, като им плаща пет пъти повече над средната заплата заради професионализма им. Сам разработва десетина нови модела возила, наричани врачански. Така бизнесът му процъфтява, поръчките са много и се извършват по каталог.

Всяка негова кола е била снабдена с ръчки за фенери, а спирачките се правели по желанието на клиента. Кабриолетите обикновено се боядисвали в бледожълт цвят. Обикновената тапицерия на файтона и кабриолета включвала удобни възглавници и обличане на дъската за облягане. Цялостната тапицерия, наричана още „лукс“, включвала цялостно обличане на седалките с гладки кози и кравешки кожи. Орозовите автомобили се отличавали със здравина, удобство и красота. 

През 1892 година в Пловдив се провежда Първото българско промишлено изложение, където Орозов взима участие. За своите модели той получава златен и сребърен медал.

Англичаните са възхитени от изложбите на врачанския фабрикант през 1907 година, когато се организира Първото балканско изложение в Лондон. Пленен от изящните возила на българина, Хенри Форд – основател на „Ford motor company“ – се свързва с Мито Орозов, като му предлага съвместна работа. Неговото предложение се състои от това Орозовата фабрика да произвежда купетата за автомобилите в Детройт. След дълъг размисъл Мито се отказва поради финансова неизгодност.

Нелепо и трагично завършва живота на врачанския предприемач. Един септемврийски ден през 1923 година, по време на опустошителния пожар, обхванал една трета от Враца, Мито Орозов тръгва да спасява коларницата си от пламъците. Той изгаря в нея.

Днес голям булевард в град Враца носи името на врачанския фабрикант. На всеки две години се връчва така нареченият приз „Мито Орозов“ за млад предприемач в община Враца. Колекцията от Мито-Орозовите елегантни кабриолети и файтони е събрана в Етнографския музей в града.

Прозорлив и честен, благороден, с голяма майсторска дарба, Мито Орозов вижда бъдещето на една индустриална България, в която има ред. Той е сред първенците във Враца, един от основателите на читалище „Развитие“, председател на Популярната банка в града, общественик. Мито Орозов притежава безспорен авторитет, той е една личност с европейски мащаб, ум и знания. Личност, която е вечна и с която врачани се гордеят.

Материалът е изготвен от Теодора Александрова, ученичка в 12 клас на ПЕГ "Йоан Екзарх"град Враца, за ученическия проект на EspressoNews - "Работилница за репортери 2018 - Родова памет"

„Работилница за репортери 2018 – Родова памет“ се провежда под патронажа на българския евродепутат Ева Майдел и с любезното съдействие на автошкола Василеви360 Creative BulgariaУНСС.